اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از بدترین شرایط آلودگی هوا در ایران در سال‌های 89 و 90 به وجود آمد، ادامه داد: این شرایط به دلیل وجود بنزن در بنزین بود و به جهت مسائل بهداشتی بدترین شرایط را در سکوت کامل داشتیم.
 
 شفاف: همین چند وقت پیش بود که رئیس سازمان محیط زیست، با بیان اینکه در دنیا از میان هر 8 مرگ و میر یکی مربوط به آلودگی هوا می‌شود، اعلام کرد: مصرف انرژی و سوخت در کشور ما 20 برابر بهترین کشورهای دنیا است. 
 
معصومه ابتکار با بیان اینکه یکی از بدترین شرایط آلودگی هوا در ایران در سال‌های 89 و 90 به وجود آمد، ادامه داد: این شرایط به دلیل وجود بنزن در بنزین بود و به جهت مسائل بهداشتی بدترین شرایط را در سکوت کامل داشتیم. 
 
او در ادامه از آلودگی هوا به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و گفت: هم اکنون آسمان شب در کشور دیده نمی‌شود چرا که آلودگی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. 

این سخنان اما در حالی بود که اگر چه در ایران تا کنون هیچ آمار رسمی در رابطه با میزان تلفات آلودگی هوا در کلانشهر هایی مانند تهران، مشهد و اصفهان اعلام نشده است اما تجربه کلانشهر های بزرگ دنیا نشان می دهد، آلودگی هوا می تواند منجر به تلفات جانی زیادی برای شهروندان کلانشهرها باشد. چنانکه براساس آمار سازمان ملل خسارت سالانه ناشی از آلودگی هوا در ایران تا سال 2008 برابر 8 میلیارد دلار بوده، که این خسارت ها تا سال 2014 به 11 میلیارد دلار و تا سال 2019 به 15 میلیارد دلار خواهد رسید.

آلودگی هوا در تهران در حدی است که روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت بیش از شش ماه از سال، جمعیت ۸.۳ میلیون نفری تهران ترکیب گاز های کشنده منواکسید کربن، دی اکسید سولفور، اکسید نیتروژن و هیدروکربن را تنفس می کنند و وضعیت آلودگی هوای پایتخت کشورمان را نگران کننده دانست.

به تازگی نیز، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده: در 6 ماهه نخست امسال شهروندان تهران تنها 6 روز هوای پاک تنفس کردند. 
 
دکتر وحید حسینی با بیان این مساله افزوده: از ابتدای سال تا پایان شهریور، شهر تهران 39 روز هوای ناسالم و دو روز هوای بسیار ناسالم داشته و شهروندان تهران تنها 6 روز هوای پاک تنفس کرده اند. 
 
وی با بیان اینکه پایتخت در نیمه نخست سال 139 روز هوای سالم داشته گفته: به طور معمول با سرد شدن هوا شاهد افزایش حجم آلاینده های هوا و همچنین بروز پدیده اینورژن یا وارونگی دما هستیم. 
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مقایسه وضعیت آلودگی هوا در نیمه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته گفت: در سال گذشته نیز وضعیت آلودگی هوای تهران بد و نامناسب بود چنانکه در نیمه اول سال 92 نیز شهروندان تنها 2 روز هوای پاک تنفس کردند و 56 روز هوای شهر در وضعیت ناسالم بود. همچنین سهم هوای سالم نیز در این مدت 128 روز بود.

به این ترتیب  می توان گفت تهرانی ها در سال های اخیر تنها چند روز هوای پاک را تجربه کرده اند و حالا هر چند با توزیع بنزنی های استاندارد انتظار می رود وضعیت بهتر شده باشد اما نکته اینجا است که هنوز هم کلان شهرهای ایران با مشکل آلودگی هوا به طور جدی دست و پنجه نرمی کنند و معلوم نیست در نهایت با بحران بیماری های قلبی و تنفسی که گریبانگیر مردم شده و می شود چه باید کرد؟
 
4/7/93

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 5 مهر 1393برچسب:آلودگی هوا,کلانشهر,خسارت,هوای پاک,هوای سالم, توسط مریم قلیزاده |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.